måndag 30 mars 2009

Källsortering

Idag har jag letat på nätet efter bra ideer på hur man kan ordna med källsortering. Jag har tänkt att det som ser ut som en liten klädkammare ska bli ett miljörum. För det är omöjligt att hålla på med källsortering om man inte har någonstans att göra av allt som ska sorteras. Därför tänkte jag att ett speciellt miljörum blir bra, där kommer en extra kyl stå för de tillfällen vi behöver extra kylplats istället för att ställa en stor kyl och frys i köket som slukar el hela tiden.

Märkligt nog hittade jag inget sorteringssystem för hemmabruk. Jag var tvungen att räkan efter hur många olika saker som helst ska sorteras så blev jag förvånad, det blev 11 st:


Mjuk plast


Hårdplast


Kartong/Papp


Metall


Färgat glas


Ofärgat glas


Batterier


Glödlampor


Tidningar/Reklam


Pantburkar


Petflaskor



Den produkt jag hittar för källsortering hemma är hinkar som placeras i kökskåp men jag vill inte ha sorteringen i köket, jag behöver varenda skåp i köket till annat. Jag tycker det är mycket konstigt att ingen har tänkt på att ta fram en produkt som går att ställa i en tvättstuga eller klädkammare eller varför inte göra den snygg så den kan stå i köket. Själv sorterar jag batterier, pantburkar, petflaskor och tidningar. Att det inte blir mer är för jag är så less på dessa kassar med tidningar och tomburkar står ivägen överallt var jag än ställer dom Därför känns ett miljörum som en utmärkt lösning.



"Bättre sent än aldrig"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar