tisdag 26 maj 2009

Så var det dags att börja bygga hus




Idag började Arne och Björn resa huset och dagen har varit full av överraskningar. Det började med att leveransen av isolering kom och när jag kollade pallarna så visade det sig att det var stora revor i några av paketen. Ringer Hudikhus som ber mig täcka över balarna men det är inte så lätt när man är 160 cm lång och balarna är minst 3 meter. Har iaf tagit bilder och mailar dom till Hudikhus.
Så kom nästa bakslag. Plintarna stod inte rätt ... ojojojoj....vilken katastrof. Jag blev helt chockad och kallsvettig. Hur kunde plintbyggarna gjort så fel? Jocke låg ju konstant på alla fyra och räknade och mätte? Fel var det ialla fall och 44 betongplintar står fel. Det började snurra för ögonen och jag trodde att jag skulle svimma. Ringer till Jocke och ber honom prata med Arne, själv går jag iväg och tar några väldigt djupa andetag. Efter en stund får jag telefonen och Jocke frågar mig lite lugnt om jag kallsvettas. "Jaa, det här är hemskt. Vad gör jag nu?" En kort tystnad och Jocke säger "Det ordnar sig, Arne fixar det här." Typiskt Jocke ... allt ordnar sig. Hur i hela friden flyttar man på plintar som sitter förankrade i berget och om det går att fixa vad kommer det att kosta. Pratar lite med Arne och det visar sig att det behövs mera virke för att bygga in något i bjälklaget. Friden sänker sig åter över bygget och alla håller på med ditt och datt. Dagen börjar närma sig sitt slut och då kommer nästa bakslag. I leveransen finns 17 bjälklag och det ska vara 19. Det är inte sant.... men visst är det så. Ringer till Hudikhus igen och det blir minst sagt förvånade. Marcus på Hudikhus och Arne pratar och hittar en lösning. Tack och lov....

Men en sak var fantastisk idag och det var vädret....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar