tisdag 28 april 2009

Bygglov och utsättning


Bygglovet hade inte kommit i min brevlåda och jag började fundera under påsken om något inte stod rätt till. Jag kontaktar kommunen och får reda på att det måste in en bygganmälan och en Kvalitetsansvarig. Snabbt som ögat fixar jag en kvalitetsansvarig Lena Alexandersson-Haddad hon är väldigt trevlig och med hjälp av henne fixas ett snabbt byggsamrådmöte och allt verkar klart. Bokar en utsättare som ska komma på tisdagen och sätta ut huset och leveransen av byggmaterial kommer på onsdag och killarna som ska bygga grunden kommer på torsdag. Jag var väldigt glad att allt såg bra ut.

Men så var det inte på onsdag när jag kommer till tomten finns inga markeringar där och jag får panik tar åter kontakt med Norrtälje kommun och får veta att bygglovet inte är klart och han som är ansvarig för att ge bygglov om det finns avvikelser från detaljplanen kommer inte att vara där förrän på måndag. Avvikelsen i vårt fall var att huset skulle ligga en meter för nära grannens tomt 5m istället för 6m. Det fanns grannsamtycke till avvikelsen men det hjälpte inte. Enda sättet att lösa det hela var att skaffa fram en ny situationsplan där huset står 6 m från grannens gräns. Klockan var då ca 16.00 på onsdag eftermiddag och byggarna skulle komma nästa eftermiddag. Loppet kändes kört...

Men jag provade iaf att ringa till Hudikhus för att se om de kunde hjälpa mig. Den fantastiska Marcus fixade det och fem minuter senare låg en ny situationsplan i kommunens e-mailbox.

TACK Marcus och Hudikhus.

Nästa problem var att få fram en utsättare till nästa dag och med hjälp av suverän personal hos kommunen ordnades det så nästa dag skulle två utsättare komma och det gjorde dom. Tack Yvonne, Birgitta och Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar